1.1.2021

Novinky na streamu, vinylech a CD - Leden 2021


Hi-res audio pro starší a pokročilé


V nabídce hudby ve vysokém rozlišením na e-shopu supraphonline.cz se v posledních týdnech objevilo několik zajímavých titulů s audiofilskými ambicemi. Pokud pomineme ty, jejichž aktuálnost stojí a padá s adventem a vánočními svátky, na své si přijdou zvláště příznivci vážné hudby, jazzu a blues.


Portrait – Selection Ivan Moravec

Pražský rodák Ivan Moravec, který by se 9. listopadu dožil devadesáti let, patří vedle Rudolfa Firkušného mezi nejvýznamnější české klavíristy 20. století. Supraphon k tomuto výročí vydal 27. listopadu box 11CD+DVD Portrait, který představuje zatím nejrozsáhlejší kolekci jeho nahrávek. V hi-res rozlišení lze zároveň pořídit alespoň reprezentativní výběr Portrait - Selection se stopáží přes pět hodin (snímky ve formátu WAV 192 kHz/24 bitů vyjdou na 499 Kč). Přepisy tří Mozartových a dvou Beethovenových klavírních koncertů i sólových opusů Frederika Chopina (Ivan Moravec patřil k největším interpretům tohoto polského „básníka klavíru“ vůbec), Clauda Debussyho a Bedřicha Smetany jsou pořízené z originálních magnetofonových pásů, komorní duo zastupuje Ravelova Habanera s violoncellistou Sašou Večtomovem. Mezi orchestry figurují Česká filharmonie, Orchestr vídeňského Musikvereinu a Český komorní orchestr. Snímky z let 1963-1984 pocházejí hlavně z archivů Supraphonu, ale významné zastoupení zde mají i americká vydavatelství Connoisseur Society a Vox Records.


100 Years Concept Art Orchestra

Dva roky po premiéře rozsáhlé suity Země stoletá, kterou jazzový big band Concept Art Orchestra uvedl v rámci oslav stého výročí založení Československa, vyšla 11. prosince na labelu Animal Music její studiová nahrávka na albu 100 Years. Jde o kolektivní dílo skladatelů Pražské šestky, tedy Štěpánky Balcarové, Jana Jiruchy, Luboše Soukupa, Martina Brunnera, Tomáše Sýkory a Víta Křišťana – kmenových autorů ansámblu, z nichž tři jsou také jeho členy. V šesti částech kompozice na pomezí jazzu a vážné hudby, jež reflektuje různá období dějin našeho státu, využívají všech možností a barev nástrojového obsazení, jež big band nabízí. Aranžmá navíc obohacují netradiční nástroje jako Martenotovy vlny, akordeon, zvonkohra, syntezátor i sampler, zapojující do hudby fragmenty dobových projevů státníků. Hostem ve čtvrté větě věnované rokům 1968-1989, jež cituje dvě skladby skupiny Plastic People Of The Universe, je saxofonista této undergroundové legendy Vratislav Brabenec. Nahrávka, kterou osmnáctičlenný big band pořídil ve studiích Smečky a Sono Records, vyšla na CD i v různých digitálních formátech, doporučit lze zvláště WAV 48 kHz/24 bitů.


Naima II. Naima

Skupina Naima, která vznikla v roce 1985 a jméno si odvodila ze slavné balady saxofonisty Johna Coltranea, patřila ve druhé polovině 80. let na domácí jazzové scéně mezi nejzajímavější formace. Nahrávky z eponymního alba z roku 1988 však na své vydání čekaly tři roky a tehdy už z původního obsazení zůstali jen saxofonista František Kop a klávesista Zdeněk Zdeněk. Druhé album Naima II. (1990) už v červnu 1989 nahrávalo kvarteto s pozměněnou rytmikou, v níž se sešli basista Robert Balzar a bubeník Pavel Zobřil. Jeho sedm skladeb v instrumentacích s vyšším zastoupením syntezátorů, jejichž výhradním autorem je Zdeněk Zdeněk, stojí dodnes za poslech, ale dlouho jsme byli odkázání pouze na víceméně praskající pantonská elpíčka, protože „dvojka“ Naimy se dodnes nedočkala nového vydání na žádném fyzickém hudebním nosiči. Tuto mezeru Supraphon vyplnil 25. prosince digitální reedicí ve třech kvalitativně odstupňovaných formátech, mezi nimiž hraje prim WAV 192 kHz/24 bitů. Nejenom jedenáctiminutová kompozice Noční běsi Jižního města zní ve vysokém rozlišení opravdu parádně.


Blues In Mind Jan Spálený

Ve stejném termínu Supraphon nabídl jako WAV 192 kHz/24 bitů rovněž album Blues In Mind, které Janu Spálenému vyšlo poprvé v roce 1985 ve spolupráci Supraphonu a podniku zahraničního obchodu Artia jako anglicky zpívaná exportní verze LP desky Asi v tom bude nějakej háček… z téhož roku. Zatímco okruh hudebníků, kteří Jana Spáleného (kromě zpěvu tuba, saxofony, hammondky a piano) ve studiu posílili, jmenovitě Petr Kalandra (zpěv, akustická kytara, foukací harmonika), Michal Pavlíček (elektrická kytara), Jiří Veselý (baskytara) a jeho jmenovec Hrubeš (bicí), zůstal stejný, obměnou v sestavě prošla čtvrtina z tuctu skladeb. Čtyři původní nahradily kalandrovka Jak ‚sem vyrost‘ s anglickým textem How I Grew Up i zápůjčky z repertoáru amerického písničkáře Johna B. Sebastiana (How Have You Been, My Darling Children), bluesmana Jesseho Fullera (San Francisco Bay Blues) a bluesrockového tria Cream (White Room), jež spojuje nezaměnitelný projev Petra Kalandry, jež některé zpíval jak s volným muzikantským uskupením Blues Session, tak i dříve s Marsyas.



Vinylová hlídka


Burnin‘ Bob Marley

Společně s boxem 11CD The Complete Island Recordings připomínají krále jamajského reggae Boba Marleyho, který by loni oslavil půlkulaté pětasedmdesátiny, také nové vinylové reedice devíti studiových a dvou koncertních alb, které se svou skupinou The Wailers pořídil v letech 1973-1983 pro britský label Island Records. Mezi nejzajímavější patří šestá (u Islandu druhá) řadovka Burnin‘, jež Marleymu otevřela dveře na nejsilnější hudební trh ve Spojených státech, kde získala poprvé, ale nikoli naposledy zlatou desku. Singl I Shot The Sheriff zde vystoupal až na vrchol žebříčku Billboard Hit 100 a není bez zajímavosti, že když si skladbu vypůjčil Eric Clapton pro svou sólovku 461 Ocean Boulevard (1974), její coververze na malé desce skončila za Atlantikem na první příčce podruhé. Albu Burnin‘ se (stejně jako dalším deseti) ve studiích Abbey Road v Londýně dostalo přesnějšího „half speed“ masteringu, který obnáší poloviční rychlost při vyřezávání drážky do hliníkové fólie, jenž představuje první fázi při výrobě lisovací matrice.


Kiss Rocks Vegas Kiss

Newyorská metalová skupina Kiss, kterou si spojujeme s neodmyslitelným líčením a kostýmy jejích členů, slavila v roce 2014 čtyřicátiny na turné a jubilejní koncertní šňůra měla od 5. do 23. listopadu koncertní zastávky v sále Hard Rock Hotelu v Las Vegas v Nevadě. Záznam vizuálně opulentní show Kiss Rocks Vegas se dva roky poté objevil na DVD a BD, ale její soundtrack na vinylech tehdy ještě chyběl. Rest vydavatelství Eagle Rock Entertainment napravilo až 11. prosince, kdy pro diskofily v limitovaném nákladu připravilo stejnojmenný komplet 2LP+DVD. U nové edice sice chybí víceméně bonusový blok sedmi skladeb v akustických verzích, ale ten většina fanoušků u divoké kultovní kapely nejspíš oželí. Kolekce sedmnácti čísel, v níž vedle hitů jako Detroit Rock City, Shout It Out Loud nebo Rock And Roll All Nite nechybí coby připomínka úplných začátků ani Deuce, je dostupná jak na dvou žlutých LP deskách, tak i s obrazem, který dává glam-metalovému nářezu další rozměr navíc (za verzi s těžkými stoosmdesátigramovými vinyly je třeba připlatit). Hlavně pro sběratele je určený luxusní box mimo standardní distribuci, rozšířený o šedesátistránkovou knihou fotografií.


Welcome To The Pleasuredome Frankie Goes To Hollywood

V reedici se 11. prosince v koprodukci vydavatelství ZZT a Universal Music objevil na 2LP debut britské poprockové skupiny Frankie Goes To Hollywood, která se v 80. letech blýskla dvěma alby, aby její pokus o reunion v našem tisíciletí vyšel víceméně naprázdno. Úspěšnější i povedenější bylo to starší – Welcome To The Pleasuredome (1984), které pamětníkům kinopremiéry vekslácké krimi Bony a klid režiséra Víta Olmera není nutné představovat, protože její soundtrack stavěl na převzatých singlových hitech Relax a The Power Of Love. Ty se podařilo v éře perestrojky získat za jednu britskou libru, tedy fakticky zadarmo, protože první album pětice kolem zpěváka Hollyho Johnsona v Británii získalo tři platinové desky. Šestnáct tracků, jež zahrnují čtrnáctiminutovou Welcome To The Pleasurdome, překvapivou coververzi War z repertoáru The Temptations i krátké spojky, překvapí vedle výborného zvuku také instrumentálními výkony, neboť producent Trevor Horn hudební základy „vyztužil“ party studiových profesionálů.



Prosincové tipy z TIDAL Masters


Dreamcatcher Lee Ritenour

Americký jazzový kytarista, skladatel, aranžér i producent Lee Ritenour je aktivní od konce 60. let a jako vyhlášený studiový sideman se podílel na bezpočtu nahrávek s širokým žánrovým záběrem, jež vznikly namátkou pro alba Arethy Franklin, Barbry Streiseand nebo třeba Tonyho Bennetta, ale znalci britských Pink Floyd si možná vybaví i dvě skladby z legendárního dvojalba The Wall (1979), do nichž přispěl svými vyhrávkami. Vlastních alb už má „Captain Fingers“ na kontě přes tři desítky, ale smoothjazzová novinka Dreamcatcher, která vyšla 4. prosince na labelu The Players Club, je sólovou deskou v pravém slova smyslu. Osmašedesátiletý rodák z Los Angeles si v domácím studiu při nahrávání kolekce dvanácti původních instrumentálek včetně třídílné devítiminutové „symfonie“ 2020 stačil většinou s některou ze svých kytar, ať už elektrických či akustických. Převažují pohodové jazzůvky, v nichž Ritenour nezapře vliv někdejšího velkého vzoru Wese Montgomeryho. Komorní náladě alba se vymykají pouze expresivní Abbot Kinney, která má blízko k jazzrockové fúzi, a dvě skladby, jejichž hudebním základům vypomohly studiové playbacky – The Lighthouse a Couldn’t Help Myself, evokující snímky, jež Ritenour nahrával v 70. letech.


Ludwig van Beethoven: Piano Concerto No. 1 in C Major, Op. 15

Od vynálezu klavíru patří klavírní koncerty mezi nejoblíbenější repertoár, v němž sólista změří své instrumentální kvality s orchestrem. Platí to i pro Beethovenův klavírní koncert C dur, jehož premiéra se shodou okolností uskutečnila v české metropoli během skladatelova pražského pobytu v roce 1798. Jeho zatím nejmladší nahrávku na albu Ludwig van Beethoven: Piano Concerto No. 1 in C Major, Op. 15 zveřejnilo 11. prosince vydavatelství Deutsche Grammophon. Povolaným sólistou je zde čtyřiašedesátiletý polský klavírista Krystian Zimerman, který se jako interpret specializuje hlavně na hudbu z období romantismu (Chopin, Schubert, Brahms, Rachmaninov) a právě pozdního klasicismu (Beethoven). Rodáka ze slezského Zabrze doprovází London Symphony Orchestra pod taktovkou Sira Simona Rattla. Zimerman je vyhlášený nebývalým perfekcionismem při přípravě na svá vystoupení a o studiové práci to platí dvojnásob. Nahrávka jednoho ze stěžejních děl klavírní literatury, která vyrůstá z virtuózní konvence své doby, je proto umělecky i technicky mimořádně povedená.


McCartney III Paul McCartney

Bez masivní kampaně a singlů se obešel Paul McCartney, který osmnácté album McCartney III, jenž vyšlo 18. prosince u Capitol Records, během podzimu avízoval jen tajemnou animací v menu streamovací služby Spotify a v prosinci pak indiciemi na svých sociálních sítích. Novinka volně navazuje na alba McCartney (1970) a McCartney II (1980), kde si veškeré nástrojové party nahrál sám. Paul se během letošního „lockdownu“ víceméně nastěhoval do vlastního studia, které si už dříve vybudoval ze starého větrného mlýna Hogg Mill ve Východním Essexu. V instrumentáři měly vedle kytar včetně neodmyslitelné basové a perkusí početné zastoupení hlavně staré dobré klávesy, konkrétně klavír, cembalo, harmonium, mellotron, elektrická piana Fender Rhodes a Wurlitzer i analogové syntezátory. Jedinou výjimku ze sólového rámce představuje energická Slidin‘, do níž si přizval dva dlouholeté spolupracovníky, kytaristu Rustyho Andersona a bubeníka Abeho Laboriela Jr. Paul se poučil z kontroverzního přijetí alba McCartney II, kde ho elektronické experimenty zavedly do slepé uličky. Sázkou na jistotu jsou tentokrát chytlavé melodie i víceméně analogový zvuk. Písničkové album se tak koncem roku zabydlelo na výsluní hitparád v Británii a Nizozemsku, ale větší váhu má „stříbrná“ příčka, na kterou v USA vyšplhalo v žebříčku Billboard 200.



Nač se těšit?


The Complete Polydor Years 1980-1984 Level 42

Anglická jazzfunková kapela Level 42 je s odmlkou v poslední dekádě minulého století dodnes aktivní, ale nejsilnější období zažívala v 80. letech. Čtveřice kolem zpívajícího baskytaristy Marka Kinga, který proslul brilantními slapovými figurami (struny rozechvívají nárazy palce proti nejvyššímu pražci na hmatníku nástroje, později tuto techniku rozvinul třeba Flea z Red Hot Chili Peppers), byla vyhlášená vynikajícími koncerty, ale tuhle energii dokázala z velké části přenést do nahrávacího studia. Potvrzuje to první část „sebraných nahrávek“, které v boxu 10CD The Complete Polydor Years 1980-1984 vyjdou 26. února 2021 na britském nezávislém labelu Cherry Red. Kolekce na prvních pěti cédéčkách přináší nově remasterovaná řadová alba Level 42 (1981), The Early Tapes (1982), The Pursuit Of Accidents (1982), Standing In The Light (1983) a True Colours (1984), další disky obsahují nahrávky ze singlů včetně dlouho nedostupných „béíček“, mixy pro dvanáctipalcové maxisingly, různé rarity i rané koncertní nahrávky ze Regal Theatre ve východoanglickém Hitchinu, bývalého kina, jež v letech 1980-1985 bylo vyhlášené jako koncertní sál i nahrávací studio. Mezi více než stovkou snímků nemůže chybět první větší hit Love Games z eponymního debutu, příklon k chytlavějším melodiím na třetím albu The Pursuit Of Accidents nepřeslechneme z hitovky The Sun Goes Down (Living It Up), která jako první pronikla do britské Top 10, a zapomínat nesmíme ani na singl Hot Water z páté řadovky True Colours, s nímž anglickou kapelu vzaly na vědomí i hitparády v USA: v žebříčku Billboard Hot 100 to sice bylo „jen“ 87. místo, ale i takové na největším trhu s hudbou budí respekt.





Napsal

Pavel Víšek




Hi-res audio pro starší a pokročilé. V nabídce hudby ve vysokém rozlišením na e-shopu supraphonline.cz se v posledních týdnech objevilo několik zajímavých titulů s audiofilskými ambicemi. Pokud pomineme ty, jejichž aktuálnost stojí a padá s adventem a vánočními svátky, na své si přijdou zvláště příznivci vážné hudby, jazzu a blues. Pražský rodák Ivan Moravec, který by se 9. listopadu dožil devadesáti let, patří vedle Rudolfa Firkušného mezi nejvýznamnější...

K provozování našeho webu www.avintegra.cz využíváme takzvané cookies. Cookies jsou soubory sloužící k přizpůsobení obsahu webu, k měření jeho funkčnosti a obecně k zajištění vaší maximální spokojenosti. Používáním tohoto webu souhlasíte se způsobem, jakým s cookies nakládáme. Více informací...